nooduitgang

direct naar een veilige pagina

spanning en geweld in je relatie aanpakken

Agressief gedrag voorkomen

Hoe houd ik mijn agressie in de hand?

Als je geweld gebruikt betekent het dat je je agressie niet in de hand hebt. Agressie is je zo gedragen dat andere mensen zich door jouw gedrag onprettig, bang of bedreigd voelen. Een vorm van agressie is het gebruiken van geweld, zoals duwen, schoppen, slaan of vastpakken. Maar ook schreeuwen, te dichtbij staan, dingen kapot maken of iemand met woorden bedreigen is agressie. Agressie is dus gedrag waar andere mensen last van hebben omdat je over hun grenzen heen gaat. Mensen verschillen. Deze verschillen kunnen soms aanleiding geven tot ruzies en conflicten. Hieronder vind je een aantal tips over hoe je je relatie zou kunnen verbeteren en ruzies en agressie kunt voorkomen.

Wat je zou kunnen doen of denken

  1. Dreig niet meer met geweld. Wie dreigt moet namelijk zijn dreigementen uitvoeren om geloofwaardig te blijven!
  2. Tel eerst tot tien voordat je boos wordt.
  3. Als je de spanning tijdens een ruzie voelt oplopen, stop dan met ruziemaken en neem een Time Out.
  4. Ga na een ruzie na wat joúw aandeel was daarin in plaats van je partner verwijten te maken.
  5. Laat je niet langer provoceren, maar daag ook je partner niet uit.
  6. Laat het idee van winnen of verliezen van ruzies en conflicten varen.
  7. Stel duidelijk prioriteiten: wil je dat jouw partner dingen voor je doet uit liefde en respect of uit angst?
  8. Iedereen heeft zwakke plekken. Probeer die van jezelf te benoemen en leer je te beheersen wanneer ze geraakt worden.
  9. Wees je ervan bewust dat hoe meer geweld je gebruikt, hoe meer reden je je partner geeft om de relatie te beëindigen.
  10. Durf te vragen wat je partner precies bedoelt wanneer hij of zij kritiek op je heeft.

Wat je beter niet kunt doen of denken

  1. Respect afdwingen door dreigen of geweld.
  2. Je gewelddadige gedrag goedpraten.
  3. Denken dat je partner je aantrekkelijker vindt als je laat zien hoe sterk en agressief je kunt zijn.
  4. Denken dat je partner meer respect voor je toont als je dreigt of geweld gebruikt.
  5. Je partner als een vijand behandelen.
  6. Denken dat je ruzies kunt winnen of verliezen.
  7. Vinden dat je partner het verdiend heeft om door jou geslagen te worden.
  8. Bij elk meningsverschil of conflict - hoe klein ook - de strijd aangaan.
  9. Er meteen bovenop zitten als jouw partner iets doet wat je niet zint.
  10. Je alles persoonlijk aantrekken

Bron: www.genoegvangeweld.nl.

Meer weten over hoe je kunt omgaan met je agressie?

Meer tips over hoe je je agressieve gedrag kunt voorkomen